Suomalaiset syövät nyt leipää kotona
10.11.2020
Maaliskuussa alkaneet koronarajoitukset näkyvät suomalaisten ruokailutottumuksissa ja kotimaisten elintarviketoimijoiden jakelukanavissa. Useiden suomalaisten siirryttyä keväällä etätöihin leipomotuotteiden toimitukset lounasravintoloihin ja kahviloihin romahtivat. Vähittäiskaupan puolella leivän menekki sen sijaan on noussut ja näin ollen leivän kokonaiskulutus on pysynyt tasaisena.
Leipätiedotus ry:n ylläpitämän leipomotuotteiden myyntitilastoinnin* mukaan suomalaisten leivän syönti on siirtynyt yhä enemmän ravintoloista kotikeittiöihin koronan muutettua monen arkea. Työpaikka- ja kouluruokailu on vaihtunut kotilounaiksi ja kahvila- ja ravintokäynnit vähentyneet merkittävästi.
”Tilastoissamme on nähtävissä, että esimerkiksi tumman leivän toimitukset suurkeittiöpuolelle ovat romahtaneet kolmanneksella ja vaalean leivän neljänneksellä edelliseen vuoteen verrattuna. Tämä tarkoittaa miljoonaa kiloa vähemmän tummaa ja 1,3 miljoona kg vähemmän vaaleaa leipää” summaa Leipätiedotuksen tilastoinnista vastaava projektikoordinaattori Terhi Virtanen.
Kuluttajien kaupasta ostaman leivän määrä on noussut kotiaterioinnin myötä ja ostetun leivän kasvumäärä vastaa suurkeittiöpuolella tapahtunutta muutosta. Etenkin vaaleaa ruokaleipää ostetaan nyt kaupasta ja sen myynti on kasvanut vuoden 2019 tasosta 2,6 % eli noin 1,6 miljoonaa kiloa. Tumman leivän myynnin kasvu on ollut vähittäiskaupassa tasaisempaa sen kasvaessa vajaalla puolella miljoonalla kilolla. Kuluttajien aiemmin ravintoloissa ja kahviloissa syödyt leipäannokset ovatkin vaihtuneet kaupasta ostettuun leipään.
Suomalaiset syövät vuosittain reilut 40 kiloa leipää. Tästä lähes puolet on täysjyväistä runsaskuituista ruisleipää ja vaaleasta leivästäkin lähes kaikki on runsaskuituista tai kuitupitoista kaura- tai sekaleipää. Suomalaiset saavatkin suurimman osan ruokavalion viljakuiduista leivästä. ”Koska täysjyväleipä on yksi parhaista suomalaisten viljakuidun lähteistä, on terveellisen viljakuidun saannin kannalta hyvä, että leivän kulutus on säilynyt tasaisena”, pohdiskelee Virtanen.
*Leipätiedotus ry:n leipomotuotteiden myyntitilastointi kattaa noin 65 % suomalaisten leipomoiden toimituksista suurtalouskeittiöihin ja vähittäiskauppaan