Leivällä voi vähentää ruokahävikkiä

24.09.2024

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Luonnonvarakeskuksen (LUKE) mukaan suomalaisten kotitalouksissa muodostuu ruokahävikkiä yli 155 miljoonaa kiloa vuosittain. Keskivertokuluttaja heittää vuoden aikana syömäkelpoista ruokaa roskiin siis noin 20–25 kiloa.

- Jos huomaa roskiin menevän paljon tyypillisimpiä hävikkituotteita, kuten perunaa ja vihanneksia tai esimerkiksi aikaisemmilta aterioilta jääneitä ruoan tähteitä, voi leivästä löytää ratkaisun, ideoi Leipätiedotuksen projektikoordinaattori Terhi Virtanen. Leivän päälle voi nimittäin rakentaa näppärästi ja nopeasti uuden aterian tekemällä esimerkiksi lämpimiä voileipiä tai leipäpitsoja. Näihin tulee hyvin hyödynnettyä myös hiukan vanhentunut leipä, jolloin myös leipähävikki pienenee, vinkkaa Virtanen. Lämpimiin voileipiin voi käyttää hiukan nahistuneita kasviksia, kuten tomaattia ja paprikaa, sekä jääkaappiin jääneitä kylmiä keitettyjä perunoita. Ruoan tähteillä, kuten kastikkeilla, kalalla, lihapullilla tai pihvillä saa mainion täytteen nopeasti valmistuvaan leipäpitsaan.

Hävikkiruoan valmistuksessa luovuuden voi antaa virrata ja rohkeasti kokeilla uusia ideoita.Käyttämällä leivän päällisinä ja lämpimien leipien täytteinä ruokia, jotka uhkaavat mennä hävikkiin, voi säästää rahaa ja saada herkullisia ruokia. Leipätiedotus ry keräsi listan keinoista, joilla voit ottaa leivän avuksi taistellessasi ruokahävikkiä vastaan:

• Ylijääneet keitetyt perunat ovat herkullinen ja ruokaisa leivänpäällinen lämpimissä leivissä.
  • Yrtit antavat leivälle makua ja viimeistelevät leipäannoksen.
  • Juuston kannikat kannattaa raastaa ja käyttää esimerkiksi lämpimien voileipien kuorrutuksessa.
  • Leipäpitsa ja lämpimät voileivät ovat hyvä keino hyödyntää elintarvikkeet, joita uhkaa joutuminen hävikkiin. Pitsatäytteiksi käyvät esimerkiksi tähteiksi jääneet kastikkeet, kasvikset, liha, kala, juusto, creme fraiche, ananas ja vaikka persikka. Mitä täytteitä itse keksit leipäpitsaasi!
  • Vanhasta ruisleivästä voi tehdä ruislastuja leikkaamalla leipä viipaleiksi tai kuutioiksi. Uunipellille levitetyt leipäpalaset sivellään öljyllä, maustetaan esimerkiksi valkosipulilla ja paahdetaan rapeiksi 180-asteisessa uunissa 15 minuutin ajan. Ruislastuja voit käyttää nachojen tapaan.
  • Perinteisten pullasta valmistettujen köyhien ritareiden sijaan herkkuja voi valmistaa myös ruisleivästä tai vaaleasta leivästä. Tässä voit hyödyntää jääkaapista tölkkien pohjalle jäänet maito- ja kermatilkat ja lorauttaa ne pannulle.