Leivänheittäjät –kampanja nuorille
Leivänheittäjät kampanjalla leipä nostetaan aivan uudella tavalla nuorison tietoisuuteen. Kohderyhmänä ovat noin 15-vuotiaat nuoret. Emme valista leivän terveellisyydestä, koska vanha tuttu terveysviestintä ei todistettavasti tähän kohderyhmään vaikuta.
Konseptin puhetapa tulee olla haastavasta kohderyhmästään johtuen äärimmäisen uskottava. Tämän mahdollistamme toteuttamalla kampanjan yhdessä nuorisokulttuurin tavoitelluimpien edustajien kanssa. Yhdessä heidän kanssaan me luomme leivän ympärille mystistä taikaa. Se lisää leivän haluttavuutta.
Leivänheittäjät on seura, jossa nuorisokulttuurin tavoitelluimmat edustajat, oman lajinsa huippuosaajat (skeittaaja, katutanssija, amerikkalaisen jalkapallon pelaaja ja cheerleader) ovat jäseniä. He tekevät nettiin tulevissa videoissa temppuja ensin omassa lajissaan ja sen jälkeen saman tempun leivällä. Sääntönä on, että leipä ländää aina suuhun eli leipä syödään. Tausta-ajatuksena on, että leipä mahdollistaa erinomaisena nuoren ravintona kaikenlaiset temput ja akrobaattiset suoritukset. Leivällä tehdään siis temppuja.
Kampanjassa nuoria houkutellaan liittymään Leivänheittäjiin ja haastetaan tekemään omia temppuvideoita leivällä. Sääntö on sama, leipä ländää aina suuhun. Kampanjan alusta on Facebook. Siellä on helppo levittää videoita ja haastaa omia kavereitaan. Kampanja kestää kolme kuukautta ja kampanjan lopussa eniten ääniä saanut tempuntekijä palkitaan.
Kampanjan nimeksi on valittu leivänheittäjät, koska heittää on nuorten suosima termi tekemiselle, puhumiselle, asioiden käsittelylle ja etenkin temppujen tekemiselle. Tämä nuorison ja aikuisten vastakkainasettelua provosoiva nimi tulee toivottavasti herättämään ansaittua huomiota mediassa.
Kampanjan vaiheet
1. Elokuun alussa verkossa leviää kaksi mainosvideota, jotka kylvävät Leivänheittäjien mainetta. Mainosvideot julkaistaan ennen varsinaisia temppuvideoita. Kampanjasivustolle tullessa rekisteröidytään Liity meihin -kohdassa. Liittymällä Leivänheittäjiin voi tilata oman Leivänheittäjät -rannekkeensa. Ennakkomarkkinoinnin jälkeen nuorisokulttuurin edustajien videot julkaistaan yksitellen.
2. Elokuun loppupuolella kampanjan paino siirtyy kohderyhmän itsensä tuottamiin temppuvideoihin. Tässä vaiheessa halutaan kaikki ulkopuoliset käyttäjät luomaan itse niin luova ja erikoinen leivänsyönti -video tai kuva, että se voittaa kilpailun. Tässä vaiheessa jokaisen kampanjaan Facebookissa törmännyt nuori haastaa omat kaverinsa tekemään ja lähettämään temppuja, eli liittymään Leivänheittäjiin.
Tanssija Sebastian Wennströmin leivänheittotemppu
Kampanjan rahoittajat
Suuret rahoittajat:
Suomen Leipuriliitto Oy
Fazer Leipomot Oy
VAASAN Oy
Maa- metsätaloustuottajain keskusliitto ry
Kauppamyllyjen yhdistys ry
Perheleipurit Oy
Antell-Leipomot Oy
Linkosuon Leipomo Oy
Leipomo Rosten Oy
Porin Leipä Oy
Elonen Oy Leipomo
Sinuhe Ky
Leipurin Oy
Mauste-Sallinen Oy
Pienemmät rahoittajat:
Suomen Hiiva
Cortex Oy
Pyroll Oy
Kiuaspulla Oy
Ruislandia Oy
Leppäsen Leipomo Oy
Aallon Leipomo Oy
Putaan Pulla Oy
Ramin Konditoria Kahvila Oy
T:Mi Lapin Rinkilä / Hanhivaara
Hyväskä Ky
Kotileipomo Siiskonen Oy
Kiteen Kotileipomo Avoin Yhtiö
Nurmileipä Oy
Vuohelan Herkku Oy
Kotileipomo Björn Oy
Huovila Konditoria Oy
Jokiniemen Leipä Oy
Rönttösrouva Oy
Pekan Leipä
Suur-Savo Osuuskauppa
Ecce-Re Ab Oy
Lakkapään E. Konditoria Ky
Marian Konditoria Oy
Mauste-Sallinen Oy
Rieskapaikka Oy
Kaesan Kotileipomo Oy
Nelimarkan Leipomo Oy
Uudenmaan Leipä Oy
Ojalan Pakari Ky
Kursulainen Oy
Jokioisten Leipä Oy
Rikkilän Leipä Oy
Liisan Leipomo Oy
Aetoleipuri Oy